پاهای بدبو یا عرق پا

اگرچه بوی پا مشکلی آزار دهنده و شرم آور محسوب می شود، اما گاهی اوقات ممکن است نشان دهنده مشکل جدی تری باشد.

 معمولاً این مشکل بیشتر افرادی که تمایل به تعریق شدید دارند، را تحت تأثیر قرار می دهد. در حقیقت، بد بو بودن پاها اغلب با عرق کردن بیش از حد آنها همراه است.
تعریق بیش از حد پاها منجر به رشد باکتری هایی می شود که به طور طبیعی روی پاها و داخل کفش ها یا جوراب ها قرار می گیرند.

مشکل بوی پا فقط به ماه های تابستان محدود نمی شود. در واقع، افراد مبتلا به پاهای بدبو و عرق کرده احتمالاً در تمام طول سال با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

علل بوی پا

  • کمبود روی
  • عدم شستشو روزانه پاها
  • استفاده از یک جفت کفش به مدت چند روز پشت سر هم
  • برخی تغییرات هورمونی در بدن، به ویژه در دوران بلوغ و بارداری
  • پوشیدن کفشی که ممکن است برای پای شما خیلی تنگ باشد.
  • استرس، که می تواند باعث تعریق بیشتر از حد معمول در پاها شود.
  • پوشیدن کفش هایی که از مواد غیر قابل تنفس مانند پلاستیک ساخته شده اند.

برای رفع مشکل چه کاری می توان انجام داد؟

استفاده از جوراب تمیز و هوا دادن به کفش: تعویض جوراب به صورت روزانه یک عادت سالم است که باید آن را به عادت روزانه تبدیل کنید. همچنین باید از استفاده روزانه یک جفت کفش خودداری کنید، تمرین خوب این است که حداقل دو جفت کفش را برای روزهای هفته نگه دارید، به طور روزانه تعویض کنید و حداقل یک روز کامل یک جفت را به درستی هوا دهید. در فصل تابستان و روزهای گرم این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند و در واقع پوشیدن صندل یا کفش های باز توصیه می شود.

هنگام پوشیدن کفش های بسته در روزهای گرم، استفاده از یک جفت جوراب تازه مهم تر است. همچنین می توانید پودر تالک را به طور منظم در نظر بگیرید. در اینجا مجدداً با داروساز خود در مورد مناسب ترین مارک مشورت کنید و از پاهای بدبو به روشی مناسب برای شما مراقبت کند.

در برخی موارد استفاده از کفی ها روش خوبی است، از کفی های ساخته شده از مواد طبیعی استفاده کنید تا رطوبت به خوبی از پاهای شما جذب شود.

یکی دیگر از روش ها خوب شستن روزانه پاها با آب سرد است، که این کار تاثیر بسیار خوبی در کاهش بوی بد پا دارد. مطمئن شوید که بلافاصله پس از آن، پاهای خود را به درستی خشک کنید، بین انگشتان پا نیز، مکانی معمول برای رشد باکتری ها ست.

اگر بوی بد ناشی از بدبو شدن پاها در مورد شما عادی و مداوم است یا گهگاه از عرق پاها رنج می برید، قبل از جستجوی راه حل های دائمی با یک پزشک یا متخصص مشورت کنید.